zwart uit vuilwit x zwart waar 100%blauw MOEST ONTSTAAN

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

zwart uit vuilwit x zwart waar 100%blauw MOEST ONTSTAAN

Bericht door hidde » 25-03-2013 15:50

Om 100 % blauw te maken wordt vaak de combinatie gebruikt van een zwarte haan op een vuil witte kip
toch kan dat soms misgaan als de zwarte haan uit een blauwe kleur komt.

de blauwe kip/haan die geshowd wordt heeft genetisch het volgende kenmerk

Blbl

de vuilwitte hen/haan heeft het kenmerk

BlBl

en is fokzuiver blauw

Zwart uit blauw heeft het kenmerk blBl los van de factoren E

uit de combinatie vuilwit x zwart

ontstaat Blbl =blauw blBl = zwart BLBL = vuilwit

Er kunnen dus zwarte ontstaan als de haan fokonzuiver voor de zwarte kleur is, zoals ook de zwarte hen uit deze combinatie.
De haan/hen moet dus een blauwe achtergrond hebben
Het fenotype is zwart,de achtergrond is half zwart.
Zo is dat te verklaren

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 25-03-2013 18:24

Volgens mij heb je het bij bovenstaande zwarte over een erg donkere blauwe? Optisch zwart. Alle zwarte uit blauwe zijn dit echter niet, de overgrote meerderheid zal toch echt fokzuiver zwart zijn.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

zwart

Bericht door hidde » 25-03-2013 19:50

Harm Jan

verklaar je nader in een pentagram en dit is een praktijkgeval met deze uitkomst.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 25-03-2013 23:21

De oeroude theorie van 25-50-25 voor de verhouding vuilwit-blauw-zwart klopt naar mijn idee, ook uit eigen ervaring overigens, en veel theorie nog altijd.

http://edepot.wur.nl/214591 mooi artikel die het simpel en doelgericht uitlegt.


Hans Ringnalda schreef al eens iets over dat dit niet helemaal klopt(de verhoudingen) vergelijkbaar met wat jij nu zegt.: (http://www.kleindiermagazine.nl/KMonlin ... /14/zoomed ) Er zal een kern van waarheid in zitten maar om nu over "fokonzuiver"zwart te spreken vind ik een gewaagde uitspraak, kan mijn conservatieve kant zijn hoor! Ik probeer het wel zo simpel mogelijk te houden en voor de "gewone" die wat blauwe en zwarte fokt of de kleine aantallen zoals bij de meeste hun fokkerij speelt dit denk ik amper.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 28-03-2013 15:21

Nu weten we ook waar het voorstel van het bestuur over blauw wegkomt.
Let wel er is een wezenlijk verschil.
Dr. Ron Okimoto toonde in 2006 aan dat in de stam andulusiers naast E. ER voor de zwartvorming zorgt.

In blauw zie je dan ook de omzoming en de zwarte sierdek en halsveren.

Er is ook een gedachte dat de getekende (gepelde) dieren ooit zijn meegenomen door de Noormannen uit Egypte in de vorm van de Fayoumi
De Fayoumi kennen een gemuteerde Er gen.

De gepelde dieren kennen wij als ecb en zijn lokaal doorgemuteerd vanaf rond 800 n chr.

Ik zit nog steeds te dubben hoe de zwarte uit die combinatie zijn ontstaan.
Kom daar nog wel op terug.
Toch lees ik overal dat zwart incompleet dominant is en heb dat ook bij Klaas en Pieter gezien rood in het kuikenkleed.
Men schrijft dat zwart veel afdekt en dat B(blauw) een verdunner van zwart is.

Hans Ringnalda zijn verhaal over de gewenste kleur blauw is geen goed uitgangspunt naar het friese blauw het is niet steekhoudend en de uitgangspunten zijn voor een ander ras
De gewenste kleur bij Fries hoenders in blauw ongezoomd met blauwe poten is realiseerbaar.
Ik vindt het jammer dat schrijver Ringnalda zich niet beter heeft georienteerd bij fokkers van blauw nog jammerder vind ik dat Klaas v.d.Hoek onze kleur van friese hoenders niet heeft verdedigd of is hij toch teveel keurmeester, misschien had hij de verkeerde pet wel op.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 29-03-2013 09:14

Hidde zei: Ik vindt het jammer dat schrijver Ringnalda zich niet beter heeft georienteerd bij fokkers van blauw nog jammerder vind ik dat Klaas v.d.Hoek onze kleur van friese hoenders niet heeft verdedigd of is hij toch teveel keurmeester, misschien had hij de verkeerde pet wel op.

Hidde ik weet niet of je dat zo maar kunt zeggen, tenzij je contact met hun hebt gehad.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie op geart

Bericht door hidde » 29-03-2013 16:59

Geart,

Je kan dat wel zeggen,maar met de kennis die er is en omschreven is kan je niet zomaar historische waarden overboord zetten omdat de schrijver dat wenst.
Dat dit door het bestuur werd gebracht door Klaas,die altijd beweert verschillende " petten" op te hebben is voor de fokkers onbegrijpelijk.
Het zijn er weliswaar niet veel,maar als dit wordt doorgezet kunnen zij hun stammen wel "ruimen"
Gelukkig is de vraag teruggebracht naar het ftc en je hebt de discussie daarover niet kunnen volgen,maar de fokkers zijn het wel eens dat je voor de uniformering van de standaard niet zomaar een genenpatroon kan of moet veranderen.
Klaas kent mij wel en nuanceert dat wel,het is ook niet scherp bedoelt,maar wel een verwoording van een stuk teleurstelling over het gemak waarmee met historisch besef wordt omgegaan.
Ik vind dat degene die keurt en bepaalt niet tegenover maar naast de fokker moet staan met repect en luisterend naar/voor elkaar.
Beide hebben er veel verstand van.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 29-03-2013 17:56

Hidde zei:
Ik vind dat degene die keurt en bepaalt niet tegenover maar naast de fokker moet staan met repect en luisterend naar/voor elkaar.
Beide hebben er veel verstand van.

Daar ben ik het helemaal mee eens, BoBo's hebben nog al de neiging
Dat te vergeten.

Verder heb jij het recht op jouw mening daar kom ik niet aan.

Overigens komt een voorstel tot veranderen van de standaard bij de speciaal club weg heb ik altijd begrepen

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 31-03-2013 22:23

Ik denk ook dat de keuze om met blauw en zwart te wachten de beste was, de fokkers hebben het nu ruim aan tijd om hun mening te zeggen en de ftc kan daarbij dan het advies geven en onderbouwen.
De pet van Klaas waait met alle winden en daarom kijk ik daar ook maar niet te veel naar want het brengt alleen maar verwarring dan.

Terug naar blauw en zwart.
Andalusiers zijn naar mijn weten zo mooi gezoomd blauw door Pg, ze zitten daarbij op een uitgebreid zwarte basis (E-locus). Echt een mooie zoming op blauw heb je naar mijn mening ook echt Pg voor nodig, een zoom op ander blauw zal puur optisch zijn en bij het beter bekijken van de veer weg vallen denk ik ook.

Ik denk dat de zwarte gemakkelijk zijn te verklaren uit de oeroude berken basis(E^R) voeg hier een zwartmaker als Ml of cha aan toe en je fokt zwarte dieren. Het bruine kuiken dons is typisch voor kuikens met E^R, dit heeft naar mijn weten niet met autosomaal rood te maken want de zilver brakels zijn als kuiken ook bruin en later spierwit.
Te te dikke pel van roodpel/roodbont is ook te verklaren met de berken basis. Kan uit zwart komen (voor het fokken van de readsnipkes) of uit de brakel van sikke.

Plaats reactie