kleiner

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

kleiner

Bericht door Eric » 14-05-2009 19:28

Hallo,

Direct maar even een vraagje op het forum(wat je toch wel een beetje miste)
Heb het gevoel dat mijn goudpel stam een beetje te klein is. Heb vorig jaar broed eieren uit het Bosk van Ypey gehad. Maar mijn goudpel haan was een stuk kleiner dan mijn zandgele haan.
Nu zijn mijn nieuwe lichting goudpel kuikens ook weer aan de kleine kant is dit probleem gewoonweg op te lossen door een grote uit de kluiten gewassen haan of is dat te simpel gedacht?? Zou graag mijn stam wel een beetje an de maat houden.

Als dit wel zo op te lossen is dan zoek ik hierbij een echte flinke goudpel haan!!

groeten,

Eric Reitsma

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 14-05-2009 21:09

Het klein blijven en langzaam groeien is bij meer goudpellen het geval, ook die van mij wou ik wel wat groter hebben. Daarom heb ik dit jaar mijn beste goudpel haan met een mooie geelwitpelhen gekruist(zie ook bij "foto's"). De meeste goudpellen zijn afkomstig van 1 stam, écht nieuw bloed is dus lastig te vinden en daarom heb ik maar voor een geelwitpel gekozen. Ook hield ik daarbij in het achterhoofd dat de geelwitpellen het beste type hebben van alle grote friesen(mooie brede dieren met daardoor ook mooie rugstaart overgang) en naast de goudpellen ook de beste pelling. De F1 zal geheel uit geelwitpellen bestaan maar volgend jaar zullen er ook weer goudpellen uitvallen, hopen dat die dan beter van volume zijn..

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Bericht door Joop » 16-05-2009 20:40

Harm,

Mogelijk kan ook de kruising die je doet met zilverpel en goudpel daar bij helpen. Dan kun je meteen in de eerste generatie al goudpel hebben.

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-05-2009 22:24

Ik heb al een 12tal goupel kuikens uit de combinatie fokonzuivereZP x GP lopen, lijken wel mooie kuikens. Maar ik vind de kwaliteit van de ZP niet zo goed als die van de GP of geelwitpel, en omdat ik geen kwaliteiten van de goudpellen verloren wilde zien gaan heb ik voor de geelwitpel gekozen, dat ik daardoor een jaar langer bezig ben neem ik voor lief, ook wat het pigment van de grondkleur betreft is een kruising met geelwitpel meer voor de hand liggend. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de goudpellen uit de F2 een erg mooie grondkleur schijnen te hebben.. en ik was er natuurlijk ook wel nieuwschierig naar! zien is immers geloven.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 30-09-2009 19:36

harm,

het naar binnen halen van geelwitpel wordt funest voor je goudpelstam.
de impect van het dominant wit onderdrukt de roodfactor.
De pelling (zwart) is opgebouwd uit rood en zwart met als gevolg dat de pelling door deze handeling gaat verdunnen met name op de rug is dat als eerste te zien.
Daarnaast verlies je door deze actie de pelling op de de vleugeltoppen bij de rug, doordat je met het dominat wit de factor ml uitschakelt (kijk bij genetica)
De omgekeerde volgorde wordt wel gebruikt om betere geelwitten te krijgen.
Gevolg is dan vaak, dat je een geconcentreerdere pelling krijgt op de volgende generatie geelwitten,omdat dominant wit goud alleen verdund en niet laat verdwijnnen.
Hoe fokzuiverder het geelwit hoe witter ze worden,omdat het dominante wit het rode steeds dunner maakt. Als je behoefte hebt aan een zwaardere goudpel kijk dan eens bij mij.
Gebruik anders de fokonzuivere hanen, die je hebt de interactie met zilver levert ook zwaardere dieren op en ook beter gepelde(ml)zilverpeldieren.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 30-09-2009 21:00

Hoi Hidde,
mooi dat je er weer bij bent, zaterdag ook in Sumar?
Mijn stam goudpellen komt wel goed, ik houd mijn zuivere dieren strikt gescheiden van de expirimenten. de voornaamste reden om met geelwit te kruizen was om het type, de pelling kom je bij geen enkele andere kleurslag bij de groten beter tegen dan bij de goud vind ik. De kruizing met mijn fokonzuivere zilverpel haan pakte wat anders uit dan ik dacht, de zilverpellen heb ik op 1 hen na opgeruimt. waaaardeloze dieren, met name de pelling was ver onder de maat.. Maarrrr, de goudpellen die er uit vielen..prachtig. zo´n mooie pelling en egale kleur (hoewel een tikje donker)! Daarbij vielen er ook nog eens hele mooie citroenpellen uit! terwijl ik nog nooit een citroen uit mijn goudpellen heb gehad. Het geelwitpel expiriment verloopt tot nu toe naar tevredenheid, mooie grote sterke en vitale dieren met prachtige ronde types(ook een vleugje heterosis effect natuurlijk). En ook de pelvorm ben ik niet ontevreden over. Volgend jaar zal er met 3 stammen worden gefokt: 1 stam zuivere goud(de basis). 1 stam in opbouw opgebouwt uit de hennen van de fokonzuivere zilverpel haan met een mooie zuivere goud. En tot slot de geelwitpellen, onderling gekruist en met zuivere goud. De basis van de goudpel is erg smal vind ik, echt vers bloed krijg je niet zomaar. En al helemaal niet zonder veel toe te geven op pelling of iets anders(naar mijn mening). Toch is een vleugje vers bloed wel nodig bij mijn stam, dus ben ik op dit moment bezig enkele opties uit te proberen(erg interresant werk!). Ergens ben ik er toch van overtuigd dat ik mooie goudpellen kan fokken uit de geelwitpel(niet theoretisch onderbouwt overigens..), zolang ik maar een mooi type dier met een redelijke pelling er uit fok.. met selectie is de pelling wel weer terug te fokken naar mijn mening.

Harm

* een brahmafokker vertelde mij dat hij om de zoveel jaar een collumbia door zijn buffcolumbia haalde om ervoor te orgen dat de buffcolumbia egaal van kleur bleven. Dit lijkt ook op te gaan voor de goudpel friesen bij mij.

Sigrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-09-2009 01:36

Bericht door Sigrid » 01-10-2009 01:59

Theoretische onderbouwing geel witpel x goudpel.
Geel witpel is fokzuiver dominant wit. Dominant wit verdunt rood/goud en blokkeert zwart. Betekent dat na twee jaar (als ook de fokonzuivere geel witpellen die al donkerder goud zijn dan de fokzuivere) de goudpellen uit geel witpel intensiever van kleur kunnen zijn. Voor het zwart mag het niks uitmaken, noch de vorm van de pelling. Die staat los van dominant wit.

(deze dieren zou je weer kunnen kruisen met de goudpellen uit de zilverpel stam om het goud wat lichter en egaler te krijgen, op termijn)

Kruisingen met zilver worden vaak gedaan om gouden dieren op te krikken. Die zijn altijd kleiner dan zilveren dieren, de logica hiervan weet ik niet.
Dit gebeurt in alle kleurslagen en alle rassen zo'n beetje.
Andersom: goud gebruiken om zilver wat nieuw bloed te geven is drama door het achterblijven van autosomaal rood uit de gouden dieren. Dit geeft een gele gloed op zilveren dieren.

Het egaal maken van gouden/buff dieren met zilver heeft wellicht te maken met dat zilveren dieren Di en ig hebben. ig is recessief en bij intelen zul je dus pas te maken hebben met een geheel egale kip waarbij er geen verschil is tussen de hals en het lichaam.

Citroen bij zilver x goud kruising is een zilveren dier met veel autosomaal rood. Deze 'citroenen' zijn vlekkerig, dat valt minder op bij een gepeld dier, wel weer bij de hanen. Op de egaalheid valt wel te selecteren. Moeilijkste is de hanen, die altijd meer rood/geel op de schouders laten zien. Hennen laten op allerlei plekken vlekken zien.
Ik ken niet één egale citroen bij de gepelden, gebanden of gezoomden.
Als ik in photoshop de foto's van die citroenen doormeet zie ik tot 40% kleurafwijkingen in magenta en geel in de verschillende regio's. Onze ogen maken er een mooi egaal geheel van. De donkerste plekken zijn bol, dus het licht helpt dan mee. Een foto maken van je dier geeft ook al een beter beeld dan in het 'echie'.

Heel interessant experiment Harm!

Plaats reactie