kleur bij zwart en blauw

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

kleur bij zwart en blauw

Bericht door hidde » 25-03-2013 11:59

Naar aanleiding van de laatste jaarvergadering van de friese hoenderclub en de discussie over de glanskleur bij zwart en de kleur bij blauw wil ik toch graag een uitleg geven over deze natuurlijke materie

De kleur wordt bepaald door pigmenten
de sierdekveren bij hanen en hennen krijgen een ander kleur dan de normale bevedering op het lichaam.
Dat heeft te maken met het verschil in pigmentsoort.

Op het lichaam wordt de kleur bepaald door vetachtige pigmenten, die een cilindervormige vorm hebben.

De kleur op de sierdekveren van hen(nekveren) en haan (nek en staartdekveren en gedeelte van de vleugelpunt) wordt gevormd door het
zogenaamde Lipochrome pigment, een olieachtig pigment in de vorm van sneeuwvlokken(ook wel splash genoemd)

Dit pigment is opgebouwd uit 3 lagen pigment, het bovenste pigment hoornpigment genoemd, daaronder ligt emailpigment met vierkante glansvakjes en de onderst laag is zoomelanine (inderdaad bruin pigment)

Tijdens de groei van de veer wordt in de follikel het zoomelanine ingesnoerd en de vorm van insnoering bepaalt de kleur.
normaal ingesnoerd wordt dat de kleur Bruin
verfijnd ingesnoerd wordt de kleur bruin Zwart.
nog verfijner ingesnoerd levert de kleur Blauw op.

De lipochrome pigmenten kunnen zich heel snel aanpassen en hebben eigenlijk tot doel het dier tegen de zon en andere omstandigheden te beschermen m.a.w. het is een natuurlijke omstandigheid.

De standaard voor het friese hoen omschrijft de kleur Blauw als eenkleurig blauw en de zwarte mogen enige glans vertonen .
Enige is een rekbaar begrip en de kleur blauw kan door het verschil in pigmentsoort nooit eenkleurig zijn.
Daarbij komt dat de ooit door van Gink getekende dieren in Blauw in de sierdekveren bijna zwart zij aangegeven erg verwarrend.
De FTC (foktechnische commisie) probeert richting te geven en heeft deze info al gekregen.

De discussie onder de fokkers en dat zijn er niet veel was heftig en zo kan de fokker die deze kleur niet fokt toch kennis nemen van deze materie, want hetzelde geldt voor de kleur geel en wit.

De glansvorm is bedoeld om het van oorsprong bosdier te beschermen tegen ultra violette straling(zonlicht) en de negatieve invloeden van een teveel hiervan.
De invloed van deze natuurlijke vorm van bescherming is niet weg te fokken en het is aan te raden dat ook niet te wensen.

Met vriendelijke groet,

Hidde Frankena

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 05-04-2013 18:56

Hidde bedankt voor deze uitleg.
Van Gink heeft die tekeningen heel veel jaren terug gemaakt en de fok technische stand is toen misschien heel anders geweest, ik kan hem verder niet betrappen dat hij maar wat tekent ik zou zelfs het tegen over gestelde roepen, ik vind zijn tekeningen heel goed ook in deze tijd nog.
Er moet dus een reden zijn dat hij de blauwe hoenders zo getekend heeft.
De weg die nu gevolgd word is de juiste weg dus eerst naar de mannen die er namens de friese hoender club voor zitten en dan met voorstellen naar de leden.
De fok technische commissie zal echt wel naar zijn fokkers voor deze kleur
luisteren, moeten ze wel hetzelfde roepen anders zal er een keuze gemaakt moeten worden.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 06-04-2013 12:06

Geart,

Een tekening zegt niet alles.
Een voorbeeld kijk op de site van de FHC eens naar de tekening van de gele haan.
Hij hoort een gele staart te hebben.
Zo zijn ze gemakkelijk te fokken en voldoende aanwezig.
Maar zo krijgt de beginnend fokker een verkeerd beeld van zijn ingezonden dieren
Het blauw is door van Gink wel goed getekend,maar de drukkunst was op het moment dat "us fryske hinnen"van Hoogeveen werd gedrukt nog niet zo geavanceerd als thans het geval, daarom is de aangegeven tekening te donker uitgevallen zo is het mij steeds uitgelegd.
Communicatie kan zwaar wegen als het onderling niet goed is afgestemd.
Een keuze hoeft er niet gemaakt te worden alles ligt vast,over de verandering moet een keuze worden gemaakt.
Het zijn met name de fokkers van de blauwe kleur die daarin de belangrijkste stem dienen te hebben, immers zij kennen de kleur.
Andere fokkers van andere kleuren met alle respect hebben de kleur waarschijnlijk nog nooit gefokt.
In stemverhouding zouden de fokkers(om het geringe aantal) het verliezen van de leden en zo zou je dus een historische kleurslag de nek kunnen omdraaien.
Persoonlijk zou ik dat eeuwig zonde vinden.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-04-2013 14:15

Hidde ik heb naar de zand gele gekeken maar ik zie niet wat jij bedoelt, nu heb ik ook geen verstand van zandgeel dus dat zegt nog niks.

Ik zou het iets anders verwoorden maar ik ben het met je eens over blauw.

Wel vind ik blauw zo hij nu gefokt moet worden een kleur voor de ervaren fokker, heb je die ervaring niet is de kans op teleurstelling groot.
Het vererft namelijk als een lapjes deken

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 06-04-2013 15:44

Geart,

Zo zie je maar als je ze niet fokt valt het niet op,hij heeft een witte staart en dan krijg je op je predikaat dis te staan.
Hij moet net zoals bij de hen een gele staart hebben.
Zo is dat in het verleden waarschijnlijk ook gegaan met blauw.
Daar wordt aan gewerkt en het zal wel goed komen.
Net als bij de echte hanen schijnt dat complex te liggen,die tonen vaak deze kleur staart.

Plaats reactie